Wednesday, November 19, 2008

CUTI SEMESTER DATANG LAGI!!!

cuti semester datang lagi..
mungkin ada yang seronok dan ada yang tidak..
pasti banyak perkara yang telah difikir dan dirancangkan pada cuti kali ini.

Tidak ketinggalan saya juga mempunyai perancangan yang tersendiri.
pada cuti kali ini saya tidak dapat pulang ke kampung kerana banyak kerja yang hendak disiapkan.
First, kerja dengan School Communication, buat research. Then, ada kem dengan SUKSIS pula.

Seronok rasanya bila adik-adik inter akan pergi 3 kem pada cuti kali ini. Mungkin ada yang rasa sangat baik dan ada juga yang tidak. Namun, saya rasa inilah masanya mereka menggunakan segala peluang yang ada untuk mencungkil bakat diri masing-masing. Kerana dalam setiap aktiviti banyak faedah yang akan diperolehi.
Anda boleh kenal siapa kawan anda yang sebenar, melatih diri untuk bersabar, dan mengenali kebesaran tuhan...

Tidak salah rasanya saya berkongsi pengalaman dengan adik-adik inter tentang pengalaman saya semasa kursus latihan dahulu.
Saya bawa bermacam-macam benda yang orang lain tidak bawa..seperti bag sampah hitam, tali, pisau, baju hujan dan sebagainya.
Mungkin ada yang rasa membebankan dan pelik kan tetapi itulah sebenarnya. Nak pergi masuk hutan macam-macam benda yang saya fikirkan. "sediakan payung sebelum hujan", mungkin pepatah ini yang terbaik harus disematkan dalam diri setiap individu.

Banyak kegunaan yang penting bagi barang-barang tersebut.
Apatah lagi, sekarang time hujan yang tidak menentu. Ada baiknya sediakan bag plastik yang banyak supaya barang-barang yang dibawa tidak basah atau dicuri binatang di hutan.
"Mulut celupar"..selalu datuk2 kita dahulu nasihatkan jangan celupar bila berada di dalam hutan. Hormatilah semua makhluk hutan kerana mereka juga ada perasaan.

Apapun, sematkan dalam diri sifat bekerjasama, bertanggungjawab, percaya pada diri sendiri dan berdisiplin..
yakin boleh juga dapat bentuk jati diri berguna pada masa hadapan.
Kepada adik-adik inter, saya ucapkan selamat maju jaya, happy holiday dan buatlah yang terbaik dalam apa juga aktiviti yang dilakukan.

Memang puas bila kita dapat lepaskan segala keinginan kita untuk buat sesuatu perkara yang mencabar dan menarik.
Ingat, peluang ini bukan semua orang dapat. Semuanya free dan dapat elaun lagi. Bukan senang kan??

Akhir kata,
Cik Sufri beli minyak,
Tertumpah ke baju Cik Ismail buat slumber,
Tahun depan elaun banyak
Jangan lupa belanja kawan ye..

No comments: